Van conflict naar empathie en sociale verandering

Sociale kwesties polariseren ons vaak en maken dat we de ander als ‘de ander’ zien. Het delen van meningen en politieke opvattingen over thema’s als gender, migratie, klimaatverandering of eenzaamheid vergroot die afstand alleen maar. Daarom faciliteer ik in mijn workshops en projecten reflecties, waarbij deelnemers ervaringen en gevoelens delen. Dit creëert ruimte voor dialoog in plaats van conflict. Ik zoek naar wat ons bindt: waarin herkennen we elkaar, en welke inzichten krijgen we over schijnbare tegenstellingen? Vaak blijken ervaringen en gevoelens meer overeen te komen dan gedacht, wat leidt tot empathie voor onszelf én voor de ander.


Ik werk issue-based, wat betekent dat ik kunst en educatie inzet om urgente maatschappelijke thema’s te onderzoeken en bespreekbaar te maken. Ik doe dat door te werken met reflectie op persoonlijke verhalen en door embodied learning

Persoonlijke verhalen hebben een reflecterende kracht: ze roepen herkenning, empathie en inzicht op. Reflectie hierop maakt vraagstukken rondom identiteit persoonlijk en tastbaar, los van abstracte of polariserende discussies. 

Een andere methodiek waar vanuit ik werk is embodied learning, waarbij ik werk vanuit het fysiek en de ervaring. We denken niet alleen na of praten over het thema, maar ervaren en doorleven het ook fysiek en emotioneel. Dat doe ik door middel van theater en interactieve werkvormen.  Dit maakt de complexe en beladen onderwerpen invoelbaar en toegankelijk.


In mijn educatie en projecten ervaren deelnemers dat hun perspectief niet vaststaat, maar gevormd wordt door ervaringen en sociale structuren. Dit opent ruimte voor empathie en nieuwe inzichten. Door verhalen te delen en naar elkaar te luisteren, ontstaat sociale verandering—het ultieme doel van mijn werk.


De afgelopen jaren heb ik vele kunsteducatie en participatieprojecten gemaakt. Onder het kopje 'Projecten' vind je een selectie hiervan. Sociaal-maatschappelijke onderwerpen die ik de afgelopen jaren in mijn praktijk heb onderzocht zijn onder andere eenzaamheid, armoede, gender, seksualiteit, afkomst, integratie, nationalisme, queerness en klimaatverandering.



Mijn methodiek: Theater of Living Stories

Meer over mijn visie en praktijk is te vinden in Theater of Living Stories, mijn onderzoek naar hoe reflectie op persoonlijke verhalen en embodied learning bijdragen aan sociale verandering. Hierin dient het participatieproject dat ik tijdens mijn Master Issue Based Art Education (2024) realiseerde in post-conflict Belfast, waar veertig mannen reflecteerden op mannelijkheid en nationalisme, als casestudy in dit onderzoek.



Guideline Theater of Living Stories