Issues-based praktijk
Lukas Schmidt werkt vanuit de overtuiging dat kunst en educatie krachtige middelen zijn om sociaal-maatschappelijke vraagstukken bespreekbaar en invoelbaar te maken. Zijn educatieve en sociaal-artistieke projecten zijn issues-based: samen met deelnemers onderzoekt hij de mens achter complexe thema’s en naar wat ons bindt.
Kunst maken en persoonlijke verhalen delen vormen het hart van zijn werk. Verhalen brengen maatschappelijke kwesties terug tot menselijke ervaringen en maken ze tastbaar en herkenbaar. Door ervaringen en gevoelens uit te wisselen ontstaat ruimte voor dialoog. Daarnaast maakt hij gebruik van embodied learning en arts-based research: methoden die deelnemers thema’s fysiek en kunstzinnig laten doorleven, waardoor maatschappelijke vraagstukken invoelbaar en betekenisvol worden.
Deelnemers ervaren dat hun perspectief niet vaststaat, maar gevormd wordt door persoonlijke ervaringen én sociale structuren. Dit inzicht legt de basis voor nieuwe perspectieven, begrip voor zichzelf en empathie voor de ander. Zijn werk legt zo de basis voor sociale verandering.
De afgelopen acht jaar realiseerde hij uiteenlopende educatieve en artistieke projecten bij theaters, musea en culturele centra. Zijn werk varieert van workshops tot projecten en onderzoekstrajecten, altijd met het doel deelnemers en publiek inzicht en verbinding te bieden. Kijk bij Over voor zijn biografie en bij Projecten voor een selectie van zijn werk.
Mijn methodiek: Theater of Living Stories
Meer over zijn visie en praktijk is te vinden in Theater of Living Stories, zijn onderzoek naar hoe reflectie op persoonlijke verhalen en embodied learning bijdragen aan sociale verandering. Hierin dient het participatieproject dat hij tijdens zijn Master in issue based art education (2024) realiseerde in post-conflict Belfast, waar veertig mannen reflecteerden op mannelijkheid en nationalisme, als casestudy in dit onderzoek.